Samoloty w skali 1/48

Tamiya 61029 McDonnell Douglas F-15C Eagle

Plastikowy model do sklejania amerykańskiego ciężkiego myśliwca przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15C Eagle w skali 1848 od firmy Tamiya 61029.

Indeks: 61029
EAN: 4950344992416
Producent: Tamiya

Status: dostępny 2 - 5 dni
Towar sprowadzamy na nasz magazyn w ciągu 2 - 5 dni roboczych
Dostępność: 1
108,57 PLN 124,87 PLN
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 108,56 PLN
Ilość

Model McDonnell Douglas F-15C Eagle

Tamiya - nr. 61029 - scale 1:48

Amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Plastikowy model samolotu myśliwskiego do sklejania i pomalowania.

Klej modelarski i farby należy zakupić dodatkowo.

Model samolotu McDonnell Douglas F-15C - Tamiya 61029 - wykonano w skali 1/48.

Model samolotu F-15C posiada m.in.:

- figurkę,

- kalkomanie - różne wersje oznakowań.

Wymiary modelu samolotu:

długość kadłuba: ok. 405 mm

rozpiętość skrzydeł: ok. 272 mm

Farby Tamiya sugerowane przez producenta do pomalowania modelu myśliwca F-15C Eagle:

X - 1, 2, 4, 7, 10, 11, 13, 18,

XF - 1, 2, 19, 49, 56, 57, 61, 62, 66.

Kilka faktów:

Kiedy końcem lat 60-tych ubiegłego wieku Związek Sowiecki wprowadził na uzbrojenie  potężne MIG-25 (kod Nato Foxbat), mogące uzyskać prędkość bliską 3 mach, jasnym stało się, że będące na stanie USAF i US Navy F-4 są przestarzałe. Drugą przyczyną rozpisania konkursu na nowy myśliwiec przewagi powietrznej było katastrofalne wykształcenie amerykańskich pilotów, którzy za bardzo ufali rakietom (wciąż jeszcze niedoskonałym AIM-9 i AIM-7), a nie potrafili walczyć na bliskie dystanse (tzw. walka kołowa).

Opracowaniem koncepcji nowego myśliwca zajął się major USAF John Boyd - genialny pilot myśliwski, wykładowca w słynnej szkole Top Gun. Wstępne warunki, jakie miał spełniać myśliwiec projektu FX (Fighter eXperimental - myśliwiec doświadczalny), sformułowano i rozesłano do 13 firm lotniczych w grudniu 1965 roku. Były one jak na owe czasy bardzo wysokie, co wynikało z błędnej analizy możliwości samolotu MiG-25. Zachodni analitycy spodziewali się, iż za sprawą gigantycznych silników i dużej powierzchni skrzydeł MiG-25 jest samolotem bardzo zwrotnym za sprawą wysokiego stosunku ciągu do masy i małego obciążenia skrzydeł. Po latach okazało się, że Foxbat był myśliwcem do lotów po prostej. Wymagania dotyczące nowego myśliwca to m.in. masa startowa nieprzekraczająca 20 ton, prędkość maksymalna 2.3-2.5 Macha, stosunek ciągu do ciężaru 0.95. 23 grudnia 1969 roku do realizacji został wybrany projekt firmy McDonnell Aircraft Company.

Pierwszy lot prototypu odbył się 27 lipca 1972 roku, zaś 7 lipca 1973 roku oblatano wersję dwumiejscową. Dostawy nowszej wersji F-15C rozpoczęły się w 1979 roku. Jej prototyp został oblatany 26 lutego 1979 roku. Modyfikacje obejmowały m.in. zwiększenie o 907 kg pojemności zbiorników wewnętrznych i modernizację instalacji paliwowej tak, by możliwe było zabieranie większej liczby podwieszanych zbiorników paliwa. Wersję tę poddano od grudnia 1984 roku modernizacji MSIP II (Multi Stage Improvement Program), obejmującej instalowanie w nowo wyprodukowanych egzemplarzach nowej awioniki (m.in. radaru Hughes APG-70 w miejsce radaru APG-63, nowego urządzenia ostrzegawczego ALR-56C i zakłócającego ALQ-135 oraz wyrzutni celów pozornych ALE-45). Równolegle dostarczano F-15D, które - podobnie jak F-15B - były maszynami dwumiejscowymi. W drugiej połowie lat 80. opracowano dwumiejscową uderzeniową wersję samolotu - F-15E. Nowością był również HUD (system celowania przeziernego, który wyświetlał w polu widzenia pilota wszystkie ważne dane o parametrach lotu, statusie uzbrojenia oraz celach).

Łącznie wyprodukowano ok. 1300 samolotów wszystkich wersji. Warto też dodać, że żaden z F-15 nie został strącony w walce, a konstrukcja była tak wytrzymała, że po zderzeniu w powietrzu z A-4, izraelski pilot wylądował z jetnym tylko skrzydłem.

Do dziś piloci latający na F-15 zestrzelili 104 samoloty i śmigłowce wroga.

Dane techniczne:

Napęd  2 × Pratt & Whitney F100-PW220 lub F100-PW229 turbowentylatorowe, ciąg  odpowiednio 104,3 kN i 129 kN każdy

Wymiary:

Rozpiętość  13,05 m

Długość  19,43 m

Wysokość  5,63 m

Powierzchnia nośna  56,50 m²

Masa:

Własna  12 973 kg (C)

Użyteczna  15 918 kg (C)

Startowa  30 872 kg (C)

Uzbrojenia  7 250 kg (A i C), 10 705 kg (E)

Paliwa  6 103 kg

Osiągi:

Prędkość maks.  2,5 Ma (2667,5 km/h)

Prędkość przelotowa  0.75 Ma (917 km/h)

Prędkość minimalna  232 km/h (C)

Prędkość wznoszenia  300 m/s na poziomie morza

Pułap  19 200 m

Zasięg  4 631 km

Promień działania  1 270 km

Rozbieg  274 m (C), 610 m (D)

Dobieg  1036 m (C), 1220 m (D)

Uzbrojenie:

1 × działko M61 Vulcan

kierowane pociski rakietowe

powietrze-powietrze AIM-9 , AIM-7 i AIM-120

oraz bomby i KPR powietrze-ziemia (E)

Opracowano na podstawie Samoloty: Encyklopedia Lotnictwa. Warszawa: DeAgostini Polska, 2000, Praca zbiorowa.

Podstawowe
Montaż:Model do sklejania
Typ:Model plastikowy
Okres:po II wojnie światowej
Skala:Skala 1:48
Narodowość:USA

Na podstawie 0 opinii

ogólnie

Klienci którzy kupili ten produkt, kupili również