Modelarstwo drewniane to hobby, którego uprawianie ma wiele pozytywnych skutów - począwszy od poprawy zdolności manualnych, poprzez trening wyobraźni przestrzennej, skończywszy na cierpliwości, która nie może opuszczać modelarza montującego drewniany okręt nawet na krok. Jak wybrać swój pierwszy model z drewna? Jaką przyjąć kolejność prac by mieć pewność, że model zostanie złożony poprawnie? Zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem, w którym opowiemy krok po kroku, jak budować modele z drewna.

Zaplecze warsztatowe

Chociaż obróbka drewna nie jest zbyt trudna i nie wymaga specjalistycznych narzędzi to warto jednak przez rozpoczęciem prac sprawdzić, czy w warsztacie znajdują się odpowiednie narzędzia. Bez wątpienia będą nam potrzebne następujące narzędzia:

- zestaw pilników,

- nóż segmentowy lub nożyk modelarski,

- piłka ręczna modelarska,

- papier ścierny o różnej ziarnistości,

- mini wiertarka ręczna,

- zestaw małych wierteł,

- gwoździarka,

- mały młotek,

- nożyczki,

- pincety,

- pędzelki modelarskie.

Oprócz tych podstawowych narzędzi koniecznie należy wyposażyć naszą modelarnię w klej modelarski do drewna (np. Wikol, UHU Hart, Humbrol Balsa, Tamiya 87078), farby (emalie - najczęściej wybierane przez modelarzy), farby w zestawach dedykowane pod konkretne modelerozpuszczalniki, lakiery, bejce itp.

Wybór pierwszego modelu

Wybierając swój pierwszy model nie można porywać się przysłowiową motyką na śłońce. Pierwszy model powinien być stosunkowo łatwy w montażu, a wszystkie prace, które należy przeprowadzić przy modelu nie powinny zająć dłużej niż kilka do kilkunastu wieczorów. Zbyt duża ilość pracy przy pierwszym okręcie może zniechęcić do budowy kolejnych modeli.

Jak zbudować model z drewna?

Pierwszym etapem budowy modelu z drewna jest zapoznanie z instrukcją (jeśli składamy model z zestawu) lub z planami modelarskimi, jeśli planujemy wykonać wszystkie elementy we własnym zakresie. Każdą budowę rozpoczyna się od złożenia szkieletu kadłuba - jest tzn. konstrukcja wręgowa (część dostępnych w sprzedaży modeli ma kadłub z litego drewna i w takim modelu odpada nam ten etap budowy). Warto przez rozpoczęciem składania ponumerować poszczególne elementy. Składanie szkieletu warto wykonać z bardzo dużą starannością, z zachowaniem wszelkich kątów oraz płaszczyzn (warto skorzystać z zestawu micro linijek, ekierek i kątomierza). Pomocna w budowie średnich i dużych statków jest stocznia modelarska (PSM1 i PSM2), w przypadku małych okrętów - uchwyt do montażu kadłuba. Szczególną uwagę należy zwrócić na górną część wręgów kadłuba, które powinny być idealnie równoległe. Tylko wtedy będziemy mieli pewność, że pokład będzie równo przylegał do każdego z nich. 

Budowa pokładu

Gdy szkielet zostanie całkowicie zmontowany, można przystąpić do jego pierwszego deskowania (niektóre modele mają podwójne deskowanie - pierwsze z grubszych listewek najczęściej sosnowych, drugie - z cieniutkich listewek z drewna egzotycznego). W przypadku jednego deskowania czasem konieczne jest nałożenie szpachli do drewna, aby zamaskować szczeliny między deskami oraz pewne nierówności. Gdy szpachla wyschnie kadłub należy dobrze wyszlifować papierem ściernym aby był gładki. Jeśli kadłub ma być pomalowany, można to zrobić teraz lub po zamotkowaniu pokładu (nie zapominając o zabezpieczniu taśmą modelarską elementów, które chcemy uchronić przez pomalowaniem). Dobrze jest użyć podkładu (dobrze nakłada się podkład w sprayu), a po jego wyschnięciu nakładamy zazwyczaj dwie warstwy farby modelarskiej. Kiedy kadłub jest już odeskowany należy przejść do monatażu pokładu - w większości modelu pokład jest wykonany z jednego elementu z wykonanymi już nacięciami, taki pokład również trzeba będzie odeskować listewkami. Ta czynność również wymaga staranności, a jej efekt końcowy mocno zależy od dokładności spasowania szkieletu. Deskowanie pokładu można wykonać przed montażem na wręgach lub po jego zamontowaniu. Jeśli pokład wykonywany jest przed montażem należy pamiętać o jego dopasowaniu do kształtu okrętu.

Maszty

Stawianie masztów wydaje się stosunkowo prostą czynnością ale w rzeczywistości takie proste nie jest. Maszty należy samodzielnie przyciąć oraz odpowiednio wyszlifować zgodnie z wytycznymi w instrukcji. W niektórych masztać konieczne będzie również wywiercenie odpowiedniej średnicy otworów. Aby mieć pewność, że maszt stoi prosto, warto przed jego przyklejeniem sprawdzić to za pomocą ekierki lub kątomierza. Maszty również trzeba pomalować, więc warto się zastanowić czy wolimy to zrobić przed ich przyklejeniem czy już po (ja zawsze robię to przed zamontowaniem).

Olinowanie i żagle

Ta czynność wymaga również dużego skupienia i niemałej cierpliwości. Przydatne do wiązania lin będą pęsety oraz specjalne narzędzia do olinowania. Nie warto się spieszyć to dzięki olinowaniu żaglowiec nabiera wyjątkowego wyglądu. Zabierając się za wykonanie żagli trzeba przygotować sobie najlepiej: pergamin, ołówek, ostre nożyczki, szpilki, igłę. Pracę rozpoczynamy od przerysowania kształtu żagli z instrukcji modelu na pergamin, następnie odrysowane żagle wycinami i rozkładamy na płótnie żaglowym tak aby na pewno starczyło go na wszystkie potrzebne żagle. Pergamin przypinamy szpilkami i wycinamy pamiętając, że brzegi trzeba będzie obszyć aby płótno się nie strzępiło (warto o tym pomyśleć wcześniej i dodać kilka dodatkowych milimetrów). Po wycięciu żagli zabieramy się do obszycia ich. Warto zaznaczyć specjalnym przyrządem linie, po których będziemy szyć. Szyć możemy ręcznie za pomocą igły, lub jeśli posiadamy maszynę do szycia to za jej pomocą - znacznie przyśpieszy to pracę. Kiedy żagle będą już gotowe możemy im nadać bardziej charakterystyczny, postarzany kolor np. farbując w herbacie. Teraz już tylko pozostało zamontować je na statku. Nasz żaglowiec z pewnością będzie wyglądał wyjątkowo.

Załoga ;)

Swój imponujący i wyjątkowy model można jeszcze wyposażyć w dodatkowe akcesoria, np. beczki, wiadra, lampy,... lub załogę :). Dostępne w sprzedaży są metalowe figurki marynarzy w różnych pozycjach, których pomalujemy i zamontujemy na naszym statku.