Italeri 2763 F-15C Eagle
Model amerykańskiego ciężkiego myśliwca przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15C Eagle, plastikowy model samolotu myśliwskiego do sklejania w skali 1/48, Italeri 2763
Index: 2763
EAN: 8001283027632
Manufacturer: Italeri
Tego towaru obecnie nie mamy w naszym magazynie
Availability: 0
Model McDonnell Douglas F-15C Eagle
Italeri - nr. 2763 - scale 1:48
Uwaga: model wycofany z produkcji.
Amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej F-15C Eagle, przeznaczony do działań w każdych warunkach atmosferycznych.
Plastikowy model samolotu myśliwskiego do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski oraz farby należy dokupić dodatkowo.
Model Italeri 2763 w skali 1:48.
Długość modelu myśliwca F-15C Eagle to ok. 40,3 cm.
Model samolotu F-15C posiada m.in.:
- kalkomanie:
A- 58th TFS, 33rd TFW, Tabuk AB, Saudi Arabia, march 1991,
B- 71st TFS, 1st TFW, Dhahran AB, Saudi Arabia, january 1991,
C- 525th TFS, 36th TFW, Incirlik AB, Turkey, january 1991,
D- Royal Saudi Air Force, 13th Sqn., Saudi Arabia, january 1991.
Farby sugerowane przez producenta do pomalowania modelu Italeri 2763 F-15C Eagle z instrukcji:
Kolor | Italeri Acrylic paint | Tamiya | Humbrol | |
A | Flat Black | 4768 | XF-1 | 33 |
B | Flat Light Ghost Gray | 4762 | - | 127 |
C | Flat Olive Drab | 4315 | XF-49 - XF-51 | 155 |
D | Flat Dark Ghost Gray | 4761 | XF-53 | 128 - 167 - 128 |
E | Flat Insigna Yellow | 4721 | XF-3 | 154 / 188 - 99 |
F | Gloss Green | 4669 | X-28 | - |
G | Metal Flat Aluminium | 4677 | XF-56 | 56 |
H | Flat Gun Metal | 4681 | X-10 | 53 |
I | Gloss White | 4696 | X-2 | 22 |
L | Metal. Flat Steel | 4679 | X-31 | - |
M | Gloss Red | 4605 | X-27 | 132 |
N | Gloss Blue | 4659 | XF-8 | 14 |
Wymiary opakowania modelu do sklejania Italeri 2763 :
37 x 24 x 6 cm.
Kilka faktów:
Kiedy końcem lat 60-tych ubiegłego wieku Związek Sowiecki wprowadził na uzbrojenie potężne MIG-25 (kod Nato Foxbat), mogące uzyskać prędkość bliską 3 mach, jasnym stało się, że będące na stanie USAF i US Navy F-4 są przestarzałe. Drugą przyczyną rozpisania konkursu na nowy myśliwiec przewagi powietrznej było katastrofalne wykształcenie amerykańskich pilotów, którzy za bardzo ufali rakietom (wciąż jeszcze niedoskonałym AIM-9 i AIM-7), a nie potrafili walczyć na bliskie dystanse (tzw. walka kołowa).
Opracowaniem koncepcji nowego myśliwca zajął się major USAF John Boyd - genialny pilot myśliwski, wykładowca w słynnej szkole Top Gun. Wstępne warunki, jakie miał spełniać myśliwiec projektu FX (Fighter eXperimental - myśliwiec doświadczalny), sformułowano i rozesłano do 13 firm lotniczych w grudniu 1965 roku. Były one jak na owe czasy bardzo wysokie, co wynikało z błędnej analizy możliwości samolotu MiG-25. Zachodni analitycy spodziewali się, iż za sprawą gigantycznych silników i dużej powierzchni skrzydeł MiG-25 jest samolotem bardzo zwrotnym za sprawą wysokiego stosunku ciągu do masy i małego obciążenia skrzydeł. Po latach okazało się, że Foxbat był myśliwcem do lotów po prostej. Wymagania dotyczące nowego myśliwca to m.in. masa startowa nieprzekraczająca 20 ton, prędkość maksymalna 2.3-2.5 Macha, stosunek ciągu do ciężaru 0.95. 23 grudnia 1969 roku do realizacji został wybrany projekt firmy McDonnell Aircraft Company.
Pierwszy lot prototypu odbył się 27 lipca 1972 roku, zaś 7 lipca 1973 roku oblatano wersję dwumiejscową. Dostawy nowszej wersji F-15C rozpoczęły się w 1979 roku. Jej prototyp został oblatany 26 lutego 1979 roku. Modyfikacje obejmowały m.in. zwiększenie o 907 kg pojemności zbiorników wewnętrznych i modernizację instalacji paliwowej tak, by możliwe było zabieranie większej liczby podwieszanych zbiorników paliwa. Wersję tę poddano od grudnia 1984 roku modernizacji MSIP II (Multi Stage Improvement Program), obejmującej instalowanie w nowo wyprodukowanych egzemplarzach nowej awioniki (m.in. radaru Hughes APG-70 w miejsce radaru APG-63, nowego urządzenia ostrzegawczego ALR-56C i zakłócającego ALQ-135 oraz wyrzutni celów pozornych ALE-45). Równolegle dostarczano F-15D, które - podobnie jak F-15B - były maszynami dwumiejscowymi. W drugiej połowie lat 80. opracowano dwumiejscową uderzeniową wersję samolotu - F-15E. Nowością był również HUD (system celowania przeziernego, który wyświetlał w polu widzenia pilota wszystkie ważne dane o parametrach lotu, statusie uzbrojenia oraz celach).
Łącznie wyprodukowano ok. 1300 samolotów wszystkich wersji. Warto też dodać, że żaden z F-15 nie został strącony w walce, a konstrukcja była tak wytrzymała, że po zderzeniu w powietrzu z A-4, izraelski pilot wylądował z jetnym tylko skrzydłem.
Do dziś piloci latający na F-15 zestrzelili 104 samoloty i śmigłowce wroga.
Dane techniczne:
Napęd 2 × Pratt & Whitney F100-PW220 lub F100-PW229 turbowentylatorowe, ciąg odpowiednio 104,3 kN i 129 kN każdy
Wymiary:
Rozpiętość 13,05 m
Długość 19,43 m
Wysokość 5,63 m
Powierzchnia nośna 56,50 m²
Masa:
Własna 12 973 kg (C)
Użyteczna 15 918 kg (C)
Startowa 30 872 kg (C)
Uzbrojenia 7 250 kg (A i C), 10 705 kg (E)
Paliwa 6 103 kg
Osiągi:
Prędkość maks. 2,5 Ma (2667,5 km/h)
Prędkość przelotowa 0.75 Ma (917 km/h)
Prędkość minimalna 232 km/h (C)
Prędkość wznoszenia 300 m/s na poziomie morza
Pułap 19 200 m
Zasięg 4 631 km
Promień działania 1 270 km
Rozbieg 274 m (C), 610 m (D)
Dobieg 1036 m (C), 1220 m (D)
Uzbrojenie:
1 × działko M61 Vulcan
kierowane pociski rakietowe
powietrze-powietrze AIM-9 , AIM-7 i AIM-120
oraz bomby i KPR powietrze-ziemia (E)
Opracowano na podstawie Samoloty: Encyklopedia Lotnictwa. Warszawa: DeAgostini Polska, 2000, Praca zbiorowa.
Your data | |
Assembly: | Model to be glued |
Type: | Plastic model |
Term: | po II wojnie światowej Współczesność |
Scale: | Skala 1:48 |
Nationality: | USA |