Produkt został zapamiętanyDo przechowalni

Okręty w skali 1/700 i 1/720

Tamiya 31713 U.S. Navy Aircraft Carrier CV-3 Saratoga

Plastikowy model do sklejania amerykańskiego lotniskowca CV-3 Saratoga, w skali 1/700, Tamiya 31713.

Indeks: 31713
Producent: Tamiya

Status: brak
Tego towaru obecnie nie mamy w naszym magazynie
Dostępność: 0
165,62 PLN
Ilość

Model U.S. Navy Aircraft Carrier CV-3 Saratoga

Tamiya - nr. 31713 - scale 1:700

 

Amerykański lotniskowiec CV-3 Saratoga.

Plastikowy model do sklejania i pomalowania.

Klej modelarski i farby należy zakupić osobno.

Model lotniskowca Tamiya 31713 wykonano w skali 1/700.

 

Model z serii Water Line - oznacza to, że okręt może być ustawiony na płaskiej powierzchni bez konieczności stosowania podstawki (okręt wymodelowany jest powyżej wodnicy).

 

Długość modelu to ok. 396 mm

 

Kilka faktów:

USS Saratoga (Oznaczenie kodowe US Navy CV-3) − amerykański lotniskowiec typu Lexington, został wprowadzony do służby w 1927. Był to przebudowany krążownik liniowy klasy Lexington. Wraz ze swoim bliźniakiem -  "Lexington" (CV-2) były pierwszymi dużymi lotniskowcami U.S. Navy i służył (Sara) w niej przez cały okres II wojny światowej, biorąc udział w walkach z Japonią na Pacyfiku i będąc wielokrotnie w tych walkach uszkadzany.

7 grudnia 1941 lotniskowiec znajdował się w San Diego na zachodnim wybrzeżu USA, skąd po Japońskim ataku, został natychmiast wysłany w okolice Pearl Harbor i miał wziąć udział w odsieczy wyspy Wake. Operacja ta została jednak odwołana. Pierwsze rany "Sara" odniosła już 11 stycznia 1942, kiedy Japoński okręt podwodny władował jej torpedę w prawą burtę na wysokości maszynowni nr 2. Uszkodzenia były na tyle poważne, że okręt przebywał w doku aż do czerwca, czyli sześć miesięcy. Do bazy w Pearl Harbor wrócił w połowie czerwca 1942 roku, przez co spóźnił się na bitwę o Midway. W sierpniu "Sara" wzięła udział w bitwie o  Guadalcanal, biorąc udział w bitwie koło wschodnich Wysp Salomona. Tutaj też 31 sierpnia 1942 roku lotniskowiec znów zostaje poważnie uszkodzony przez okręt podwodny. Tym razem "dla równowagi" torpeda trafiła w lewą burtę, poważnie uszkadzając maszynownię nr 1, której obsługa została w większości wybita. Okręt z dużym przechyłem odchodzi do bazy w Pearl, gdzie stoi w doku aż do grudnia. Po powrocie do lini w grudniu 1942, brał udział w walkach wokół Wysp salomona do listopada 1943 roku. Wziął udział w uwieńczonym sukcesem ataku na  japońską bazę w Rabaul, następnie wspierał amerykańską inwazję Wysp Gilberta. W grudniu 1943 przeszedł do stoczni w San Francisco, gdzie podczas krótkiego remontu znacząco wzmocniono artylerię przeciwlotniczą, jak wspomina jeden z pilotów - "te chplerne działka sterczały wszędzie jak pieprzony rabarbar, a chłopcy je obsługujący mieli zwyczaj najpierw strzelać, a potem pytać kto zacz....". Po powrocie na Pacyfik w styczniu 1944 lotniskowiec wspierał inwazję Wysp Marshalla. W marcu 1944 przeszedł na Ocean Indyjski gdzie walczył ramię w ramię (a może burta w burtę??) z Royal Navy, biorąc udział w atakach zespołu lotniskowców przeciwko instalacjom japońskim na Sumatrze i Jawie. W czercu czterdziestego czwartego ponownie przeszedł Pacyfik, by w stoczni Brementon przejść kolejny remont. W styczniu "Saratoga wróciła do akcji, by wziąć udział w lądowani Marines na  Iwo Jimie. Jego piloci, wyszkoleni jako jedyni do nocnych lotów z lotniskowca, mieli chronić amerykańskie okręty przed nocnymi atakami samolotów japońskich. 21 lutego 1945 został zaatakowany w nocy przez samoloty japońskie i trafiony sześcioma bombami. Podczas bitwy było tak wielkie zamieszanie, ze pilot Hellcata omyłkowo posadził swoją maszynę na potrzaskanym i płonącym pokładzie "Saratogi". Gdy wyskoczył z kabiny wypalił do osłupiałej załogi pokładowej - "Kurwa, chłopcy jak się cieszę, że nie trafiłem na starą Sarę, tam jest piekło!", na co jeden z bosmanów uprzejmie mu odpowiedział - "Stary, rozejżyj się, ty jesteś w piekle!!!" Uszkodzenia okrętu były bardzo poważne, pokład wyglądał jak ugryziony przez olbrzyma, połowa maszyn nie działała, pokłady startowy i hangarowy były w gruzach. Jednak niezłomna Sara o własnych siłach powróciła do Stanów, gdzie pozostała do końca wojny. 

Po wojnie wycofano okręt ze służby. Sara odeszła tak jak żyła - z wielkim hukiem.  25 lipca 1946 zatonęła podczas próbnej eksplozji atomowej na atolu Bikini.

Dane taktyczno-techniczne:

Wyporność: 36000 t

Długość: 270,67 m

Szerokość: 32,3m

Zanurzenie: 7,43 m

Napęd:                 16 kotłów, 4 turbiny parowe o mocy 212 000 KM

Prędkość: 34,99 węzła (inne źródła podają 35,5 węzła)

Zasięg:                10000 mil morskich przy prędkości 10 węzłów

Wyposażenie lotnicze: 91 samolotów (maksymalnie 110)

Załoga: 2122

 

 

 

Podstawowe
Okres:II wojna światowa
Montaż:Model do sklejania
Typ:Model plastikowy
Narodowość:USA

Na podstawie 0 opinii

ogólnie