Dragon 3318 NVA T-34/85M
Model plastikowy radzieckiego czołgu T-34/85M (NVA) do sklejania, model w skali 1/35, Dragon 3318.
Indeks: 3318
EAN: 089195833181
Producent: Dragon
Tego towaru obecnie nie mamy w naszym magazynie
Ilość sztuk: 0
NVA T-34/85M
Dragon - nr. 3318 - scale 1:35
Radziecki czołg T-34/85M z okresu po II wojnie światowej.
Plastikowy model czołgu do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski i farby należy dokupić dodatkowo.
Model Dragon 3318 w skali 1/35.
Model czołgu T-34/85M posiada m.in.:
- plastikowe gąsienice,
- bawełnianą linkę,
- kalkomanie:
1- Croatian National Guard, Dubrovnik, Croatia, 1991,
2- JNA, Karlovac, Croatia, 1991,
3- Somali Army, Somali-Ethiopian conflict 1978,
4- Angolan Army, Namibia, 1980,
5- NVA, Vietnam War 1971-75.
Ilość elementów: ok. 405.
Farby sugerowane przez producenta do pomalowania modelu czołgu Dragon 3318 - T-34/85M wg instrukcji:
Kolor | Hobby Color | Mr. Color | Model Master | Tamiya | Humbrol | Pactra |
Flat Black | 12 | 33 | 1749 | XF-1 | 33 | 46 |
Steel | 18 | 28 | 1415 | - | - | - |
Wood Brown | 37 | 43 | 1735 | XF-59 | 63 | 96 |
Burnt Iron | 76 | 61 | 1406 | - | - | - |
Green | 303 | 303 | 1713 | - | 117 | 33 |
Wymiary opakowania modelu do sklejania Dragon 3318 :
38 x 24,5 x 7 cm.
Kilka ciekawostek historycznych:
T-34/85 był modernizacją podstawowego czołgu średniego Armii Czerwonej uzbrojonym w armatę kal. 85 mm, przez Niemców przezywany Myszką Micky, ze wzglądu na dwa okrągłe włazy, upodobniające go do tego sympatycznego gryzonia z kreskówwek Disneya.
W 1943 roku pojawił się problem niewystarczającego uzbrojenia czołgów T-34. Niemcy wprowadzili w tym czasie do akcji nowe typy czołgów, które bez problemow radziły sobie z sowieckimi maszynami. Były to Pantery (czołg średni) i Tygrysy (czołg ciężki) z nowymi armatami kal. 75 i 88 mm. Także popularny na froncie czołg Panzerkampfwagen IV, otrzymał nową długolufową armatę kal. 75 mm., która doskonale radziła sobie z pancerzem trzydziestek czwórek. Dowództwo radzieckie doszło do wniosku, ze także T-34 należy wyposażyć w działo o większej sile ognia. Rozpoczęto pracę nad uzbrojeniem wozu w działo o kalibrze 85 mm. Nad jego konstrukcją pracowało kilka zespołów konstruktorów.
Czołg T-34/85 zbudowany był w klasycznym układzie konstrukcyjnym. Kadłub o pochyłych płytach pancernych wykonany został z walcowanych płyt pancernych o maksymalnej grubości 60 mm. Wieża zrobiona była z elementów odlewanych połączonych metodą spawania. Wnętrze pojazdu podzielone było na trzy przedziały: kierowania, bojowy i napędowy. W przedziale kierowania, rozmieszczonym z przodu kadłuba, znajdowały się stanowiska mechanika-kierowcy i strzelca pokładowego-radiotelegrafisty (od wersji T-34/85M1 i M2 zrezygnowano ze strzelca pokładowego montując tzw. kursowy karabin maszynowy. Był on zamocowany nieruchomo w kadłubie czołgu. Kierowanie jego ogniem odbywało się poprzez zwroty całego pojazdu. Obsługę radiostacji przejął dowódca czołgu). W przedziale bojowym obejmującym wnętrze wieży i środkową część kadłuba znajdowały się stanowiska dla dowódcy czołgu i działonowego (z lewej strony wieży) oraz ładowniczego (z prawej strony wieży). Wieża została również powiększona, dzięki czemu było wystarczająco dużo miejsca dla trzeciego załoganta, a dowódca mógł się skupić na swoim podstawowym zadaniu, czyli dowodzeniu.
Napęd zapewniał silnik wysokoprężny, chłodzonym cieczą. Układ przeniesienia napędu składał się z: wielotarczowego sprzęgła głównego, skrzyni przekładniowej o 5 biegach do przodu i 1 w tył, dwóch mechanizmów skrętu typu sprzęgłowego i dwóch przekładni bocznych (planetarnych). Układ bieżny obejmował 10 kół nośnych, 2 koła napinające z przodu i 2 koła napędzające z tyłu. Zawieszenie kół nośnych niezależne na wahaczach i resorach sprężynowych. Uzbrojenie głoówne stanowiła 85 mm armata typu ZiS-S-53 o szybkostrzelności 6-7 strz./min. i maksymalnej donośności: 5200 m (ogniem bezpośrednim) i 13 730 m (ogniem pośrednim). Z armaty strzelano pociskami przeciwpancernymi zwykłymi typu BR-365 i 365K lub podkalibrowymi typu BR-365P. Do niszczenia celów nieopancerzonych stosowano pociski odłamkowo-burzące typu O-365.
Nowe pojazdy trafiły do jednostek pancernych w połowie 1944. Początkowo otrzymywały je jednostki gwardyjskie. W miarę rozwoju produkcji, następowała stopniowa wymiana sprzętu w innych oddziałach wyposażonych dotychczas w wozy T-34/76. Do końca wojny nie została ona jednak zakończona. Pełna wymiana, w Armii Radzieckiej, nastąpiła dopiero w połowie lat 50.
Czołgi te służyły jeszcze długo po wojnie. Wykorzystano je w konflikcie w Koreii, zdarzało się je również spotykać podczas Wojny Wietnamskiej. Do dzisiaj Rosja posiada zakonserwowane czołgi tego typu, utrzymywane w rezerwie w razie "W".
Najsłynniejszym dla nas, Polaków był czołg o numerze bocznym 102 "Rudy".
Dane techniczne:
- Silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-2-34 lub W-34M o mocy 500 KM (367 kW) przy 1800 obr./min.
- Transmisja mechaniczna
- Poj. zb. paliwa Paliwo: olej napędowy
630 l (zbiorniki zasadnicze)
180 l (zbiorniki dodatkowe).
- Pancerz spawany z płyt walcowanych, wieża odlewana
- grubość pancerza:20 – 90 mm
- Długość 8,10 – 8,15 m (całkowita); 6,07 – 6,10 m (kadłuba)
- Szerokość 3,00 m
- Wysokość 2,72 m
- Prześwit 0,40 m
- Masa 32 000 kg
- Prędkość 50 – 55 km/h, krótkotrwale 60 km/h (po drodze)
- Zasięg 300 km (po drodze), 230 km (w terenie)
- 1 armata czołgowa wz. 1944 ZiS-S-53 kal. 85 mm (zapas amunicji – 55 szt.) (w pierwszej serii armata wz. 1943 D-5T kal. 85 mm)
- 2 karabiny maszynowe DTM kal. 7,62 mm (zapas amunicji – do 1920 szt.)
Podstawowe | |
Montaż: | Model do sklejania |
Typ: | Model plastikowy |
Okres: | po II wojnie światowej |
Skala: | Skala 1:35 |
Narodowość: | ZSRR |