Tamiya 60722 Helikopter Bell UH-1B Huey
Model plastikowy amerykańskiego wielozadaniowego śmigłowca wojskowego Bell UH-1B Huey, model helikoptera do sklejania w skali 1/72, Tamiya 60722.
Indeks: 60722
EAN: 4950344061846
Producent: Tamiya
Tego towaru obecnie nie mamy w naszym magazynie
Ilość sztuk: 0
Model U.S. Helicopter Bell UH-1B Huey
Tamiya - nr. 60722 - scale 1:72
Wielozadaniowy, amerykański śmigłowiec Bell UH-1B Huey.
Plastikowy model helikoptera do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski oraz farby należy dokupić osobno.
Model Tamiya 60722 w skali 1/72.
Wymiary modelu helikoptera:
długość ok. 180 mm,
rozpiętość wirnika ok. 170 mm.
Model posiada kalkomanie.
Farby Tamiya sugerowane przez producenta do pomalowania modelu śmigłowca wojskowego UH-1B Huey:
X - 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 25,
XF - 1, 5, 53, 62.
Wymiary opakowania modelu do sklejania Tamiya 60722 :
28 x 17 x 4,5 cm.
Kilka faktów:
UH-1 maszyna, która zmieniła ideę użycia śmigłowców.
Nad ryżowiskiem w Południowym wietnamie wstawał świt. Nagle dał się słyszeć łopot śmig kilkudziesięciu śmigłowców... Zza wzgórz, na tle wschodzącego słońca ukazały się groźne sylwetki, które plując ogniem z kaemów umieszczonych w drzwiach, zaczęły wyrzucać ze swoich brzuchów dziesiątki żołnierzy. Tak narodziła się legenda pierwszego śmigłowca o napędzie turbinowym, który stał się ikoną wojny w Wietnamie. Nazywano go Shit Bird, gwiżdżący Balon, Latający Sracz, ale nie nazwał go tak żaden z tysięcy żołnierzy, których wyniósł z pola walki, ci nazwali go Wesołym Zielonym Olbrzymem. Przed Państwem UH - 1 Iroquois, przez pilotów nazwany Huey.
W 1954 r. firma Bell Helicopter Company rozpoczęła badania nad turbinowym napędem śmigłowca. Wykorzystano do tego celu odpowiednio zaadoptowany śmigłowiec Bell 47 (H-13). Zachęcające wyniki prób spowodowały podjęcie prac nad całkiem nową konstrukcją śmigłowca opartą od początku na napędzie turbinowym. W czerwcu 1955 r. firma Bell podpisała kontrakt na budowę trzech prototypów śmigłowca oznaczonego symbolem XH-40. Pierwszy prototyp został oblatany 22.10.1956 r. Próby w locie zakończyły się sukcesem. Do przeprowadzenia prób użytkowych zamówiono sześć śmigłowców serii informacyjnej YH-40. Próby te wykazały, ze konstrukcja spełniała wszystkie podstawowe wymagania odbiorcy, a w niektórych przypadkach nawet je przewyższała.
Następnie zbudowano serię 9 maszyn wstępnej serii przedprodukcyjnej HU-1. Następnie rozpoczęto produkcję seryjną śmigłowców pod nazwą HU-1 "Iroquois ". W jednostkach użytkujących śmigłowce HU-1 nazywano je "Huey" (nazwa ta była fonetycznym zapisem skrótu HU). Wytwórnia zaakceptowała tą nazwę, chociaż nadal oficjalnie obowiązywała nazwa "Iroquois ". W 1962 r. nastąpiła zmiana oznaczenia śmigłowca na UH-1. Oficjalnie produkcję UH-1 dla potrzeb wojska zakończono w Stanach Zjednoczonych w 1982 r. Był on jednak nadal produkowany, w wersjach rozwojowych, w Japonii (jako Fuji UH-1J) i Włoszech (firma Agusta).
Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki: Slick – wersja transportowa, Hog – wersja uzbrojona, Iroquois – wersja wielozadaniowa, Dustoff – wersja MEDEVAC. Wersja UH-1B miała mocniejszy silnik i mogła zabrać więcej pasażerów lub ładunku. Kolejna wersja – UH-1C miała większy zbiornik paliwa, szersze łopaty wirnika nośnego i śmigło wirnika ogonowego o odwróconym profilu – armii przekazano około 767 egzemplarzy śmigłowca tego typu. W międzyczasie powstał kolejny model śmigłowca Bell – 205 – który od poprzedników różnił się mocniejszym silnikiem (1100KM), wydłużony został kadłub, by móc zabrać na pokład więcej żołnierzy (maksymalnie 12). 2201 egzemplarzy Bell 205 w wersji UH-1D dostarczono armii USA. Na helikopterze montowano wiele typów uzbrojenia, w tym na burtach transportowych UH-1D karabin maszynowy M-60D, a w wersji wsparcia UH-1C zasobniki niekierowanych pocisków 70mm i karabiny M134 Minigun.
Powstało wiele różnych wersji modelu 205:
- UH-1E – wersja umożliwiająca start z okrętu desantowego
- UH-1F – wersja transportowa dla USAF, wyposażona w silnik o mocy 1272 KM
- UH-1H – wersja transportowa dla US Army, wyposażona w silnik o mocy 1400 KM
W wyniku dalszego rozwoju tej niezwykle udanej konstrukcji powstały śmigłowce Bell 212/UH-1N "Twin Huey", Bell 214 oraz Bell 412. Na bazie doświadczeń i elementów konstrukcyjnych UH-1 powstał pierwszy w świecie śmigłowiec przeznaczony wyłącznie do celów ogniowego wsparcia pola walki Bell AH-1 "Huey Cobra".
Śmigłowiec zbudowany w układzie jednowirnikowym ze śmigłem ogonowym. Konstrukcja metalowa. Wersja UH-1A- załoga- 3 osoby, pasażerów- 4; UH-1B- załoga- 4 osoby, pasażerów- 8 lub 3 rannych na noszach; UH-1D- pasażerów- 11 lub 6 rannych na noszach.
Wirnik nośny dwułopatowy, półsztywny, bez przegubów poprzecznych z bezwładnościowym układem tłumienia wahań. Łopaty wirnika nośnego całkowicie metalowe. Śmigło ogonowe dwułopatowe, całkowicie metalowe.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, mieści w sobie kabinę załogi, kabinę transportową, przedział zbiorników paliwa i agregatów instalacji pokładowych. Nad kabiną transportową znajdują się węzły mocowania przekładni głównej i silnika. W tylnej części kadłub płynnie zmniejsza swój przekrój, przechodząc w belkę ogonową. Belka posiada również konstrukcje półskorupową i zakończona jest statecznikiem pionowym. Kabiny zakryte.
Podwozie w postaci dwóch stałych płóz.
Dane techniczne:
Napęd: T53-L-13
Moc: 1.044 kW
Wymiary:
Średnica wirnika: 14,63 m
Długość : 17,4 m
Szerokość kadłuba: 2,6 m
Wysokość 4,4 m
Masa:
Własna: 2363 kg
Startowa: 4309 kg
Osiągi:
Prędkość maks.: 204 km/h
Pułap praktyczny: 4300 m
Zasięg: 512 km
Dane taktyczne jak i większość informacji podaję za książką napisaną przez pilota tego wiatraka latającego na nim w Wietnamie w szeregach 1 Dywizji Kawalerii Powietrznej USA Roberta Masona, pt: "Powiedz, że się boisz"
Podstawowe | |
Montaż: | Model do sklejania |
Typ: | Model plastikowy |
Skala: | Skala 1:72 |
Narodowość: | USA |
Okres: | Współczesność |