German Jagdpanzer 38(t) Hetzer Starr
Trumpeter - nr. 05524 - scale 1:35
Niemieckie samobieżne działo pancerne Jagdpanzer 38(t) Hetzer Starr.
Plastikowy model pojazdu wojskowego do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski i farby należy zakupić dodatkowo.
Model Trumpeter 05524 wykonano w skali 1/35.
Model działa Jagdpanzer 38(t) posiada m.in.:
- elementy fototrawione,
- plastikowe gąsienice,
- kalkomanie.
Wymiary modelu działa Jagdpanzer 38(t) Hetzer :
długość ok. 204 mm,
szerokość ok. 78 mm.
Ilość elementów: ok. 780.
Wymiary opakowania modelu do sklejania Trumpeter 05524 :
34 x 22 x 5,5 cm.
Do elementów fototrawionych, występujących w tym modelu, polecamy dodatkowo dokupić (oprócz kleju modelarskiego i farbek):
- klej do elementów fototrawionych, np. Tamiya 87139,
- Metal Primer - farba podkładowa do elementów fototrawionych, np. Tamiya 87061,
- narzędzia do elementów fototrawionych (np. pincety, cążki, nożyczki).
Do nakładania kalkomanii polecamy dodatkowo dokupić np:
- płyn na kalki Wamod OD24 oraz płyn pod kalki Wamod OD25,
- płyn do kalkomanii Tamiya 87102 Mark Fit,
- płyn do kalkomanii Tamiya 87135 Mark Fit Strong,
- płyn do kalkomanii Humbrol AC6134 DecalFix.
pincetę do nakładania kalkomanii:
- Tamiya 74052.
Trochę historii
Hetzer Jagdpanzer 38(t) opracowano w 1943 na zlecenie Heinza Guderiana w praskich zakładach BMM. Od kwietnia 1944 zaczęto produkcję seryjną. W 1945 zdobyczne i wyremontowane egzemplarze znajdowały się w uzbrojeniu polskiej 6 Dywizji Pancernej, jako działa samobieżne T–38 kalibru 75 mm.
Największymi zaletami pojazdu była szybka i tania produkcja, bardzo niska sylwetka oraz silnie pochylone płyty pancerza, co sprzyjało rykoszetowaniu pocisków. Głównym minusem było umieszczenie armaty po prawej stronie kadłuba, a że ta była zaprojektowana do ładowania właśnie z prawej strony, a ładowniczy w pojeździe znajdował się z lewej strony, to można sobie wyobrazić zamiesznie wewnątrz ciasnego kadłuba w ogniu walki. Sprawiało to również problemy celowniczemu, przez co obniżała się szybkostrzelność.
Niemcom udało się wykorzystać dosyć już wiekowe podwozie PzKpfw 38(t) do taniej, masowej produkcji pojazdu, który był skuteczny do końca wojny. Od kwietnia 1944 do końca wojny w maju 1945 Niemcy wybudowali 2584 wozy, głównie w czeskich zakładach Škody.
Do lat 50. produkcję kontynuowała Czechosłowacja (jako ST-1). Część pojazdów służyła także do końca lat 70-tych w armii Szwajcarii (jako G-13) i stamtąd pochodzi większość zachowanych do dzisiaj egzemplarzy.
Jedna z wersji, Panzerjaeger 38(t) mit 105mm StuH 42/2 L/28 została uzbrojona w potężną haubicę 10.5 cm. wyprodukowano ledwie 25 - 35 sztuk, ale załogi ją uwielbiały.
Pojazd był dosyć szybki, bardzo zwrotny i miał niską sylwetke, przez co był bardzo użyteczny na polu walki.
Dane techniczne:
-Silnik gaźnikowy, 6-cylindrowy Praga EPA AC2800 o mocy 160 KM (118 kW) przy 2800 obr./min
- Transmisja mechaniczna
- Poj. zb. paliwa 320 l
- Pancerz grubość: 8-60 mm
- Długość 6,25 m
- Szerokość 2,63 m
- Wysokość 2,17 m
- Prześwit 0,41 m
- Masa 15 750 kg (bojowa)
- Nacisk jedn. 0,75 kg/cm²
- Prędkość 42 km/h (na drodze)
15 km/h (w terenie)
- Zasięg 178 km (na drodze)
128 km (w terenie)
Uzbrojenie:
- 1 armata 7,5cm PaK 39 L/48 kal. 75 mm (zapas amunicji – 41 szt.)
- 1 karabin MG 34 lub MG 42 kal. 7,92 mm (zapas amunicji – 1200 szt.)