Model German Tank Pz.Kpfw. VI Tiger I
Hobby Boss - nr. 82601 - scale 1:16
Niemiecki ciężki czołg Panzerkampfwagen VI Tiger I z okresu II wojny światowej.
Plastikowy model czołgu do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski i farby należy dokupić dodatkowo.
Model Hobby Boss 82601 w skali 1/16.
Wymiary modelu czołgu Panzer VI:
długość ok. 53 cm
szerokość ok. 22,2 cm.
Ilość plastikowych elementów: ok. 460.
Model posiada m.in.:
- elementy fototrawione,
- plastikowe gąsienice elementowe,
- elementy gumowe i metalowe (m.in. wkręty, nakrętki, sprężyny naciskowe, pręty do łączenia elementów gąsienic),
- kalkomanie.
Farby sugerowane przez producenta do pomalowania modelu Hobby Boss 82601 czołgu Tiger I :
Wersja I, kolory: A, C, D, E, F.
Wersja II, kolory: A, B, C, D.
Wersja III, kolory: A, C, D, E, F.
Wersja IV, kolory: A, C, D, E, G.
Wersja V, kolory: A, C, D, E, G.
Wersja VI, kolory: A, C, D, E, F, G.
Wersja VII, kolory: A, C, D, E, F.
Wersja VIII, kolory: A, C, D, E, F, G.
| Kolor | Hobby Color | Mr.Color | Vallejo | Model Master | Tamiya | Humbrol |
A | Sandy Brown | 79 | 39 | 824 | - | XF-59 | 93 |
B | White | 316 | 316 | 991 | 1745 | X-2 | 22 |
C | Steel | 18 | 28 | 864 | 1402 | - | - |
D | Tyre Black | 77 | 137 | - | - | - | - |
E | Wood Brown | 37 | 43 | 983 | 1701 | - | 186 |
F | Dark Green | - | 70 | - | - | - | - |
G | Red Brown | 47 | 41 | 984 | - | XF-64 | 160 |
Wymiary opakowania modelu do sklejania Hobby Boss 82601 :
73 x 38,5 x 12,5 cm
Do części metalowych / fototrawionych, występujących w tym modelu, polecamy dodatkowo zakupić:
klej modelarski do elementów fototrawionych Tamiya 87139,
farba podkładowa do części metalowych Tamiya 87061.
Kilka faktów:
Pz.Kpfw.VI / Sd.Kfz.181 Tiger był niemieckim czołgiem ciężkim z okresu II wojny
światowej. Na zlecenie Waffenamtu prototypy wystawil dr. Porsche oraz niemiecki
producent Henschel. Do produckji seryjnej skierowano prototyp Henschla, co było
umotywowane jego większą niezawodnością, manewrowością w terenie oraz prostszą
konstrukcją.
Uzbrojone w armatę KwK 36 L/56 kalibru 8.8cm czołgi Tiger budziły przerażenie wśród
sił aliantów. Były w stanie przebić pancerz niemal każdego wystawionego przez nich
pancernego oponenta, a pancerz sięgający 120 mm w krytycznych punktach, takich jak
wieża i front pojazdu pozwalał także na angażowanie się w walkę na niewielkich
odległościach. Wprowadzone do służby w roku 1942 na froncie wschodnim zaczęły siać
postrach wśród sił radzieckich. Najbardziej znane są z brania udziału w bitwie na
łuku Kurskim. Szacuje się, że na jednego Tygrysa przypadało przynajmniej dziesięć
zniszczonych czołgów sił aliantów.
Legendarne Tygrysy nie były pozbawione jednak wad. Duży kaliber działa i grube
opancerzenie czołgu znacznie zwiększały jego masę, co powodowało nader częste
grząźnięcie Pz.Kpfw.VI na bagnach. Silnik Maybacha o pojemności skokowej
przekraczającej 23 litry zużywał ogromne ilości wysokooktanowej benzyny, co przy
spalaniu osiągającym 9 litrów na kilometr skutkowało niewielkim zasięgiem w terenie
wynoszącym 60 km. Skomplikowana konstrukcja także nie należała do atutów -
sprawiała, że ciężkie było ich produkowanie w bombardowanych wówczas zakładach
Henschel oraz wymagała wykorzystania wielu deficytowych w czasach wojny materiałów,
takich jak guma. Przekładała się także na wysoką awaryjność, co powodowało dalsze
problemy z zapleczem technicznym i logistyką na froncie.