Model WWI B-Type Bus Pigeon Loft
Roden - nr. 737 - scale 1:72
Londyński piętrowy autobus Typ B w wersji gołębnika.
Plastikowy model pojazdu wojskowego do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski do plastiku oraz farby należy dokupić dodatkowo - model ich nie zawiera.
Model z firmy Roden nr katalogowy 737 wykonano w skali 1/72
Wymiary opakowania modelu do sklejania Roden 737:
25,5 x 16,5 x 3,5 cm.
Od jej początku latem 1914 r. wymagania I wojny światowej stały się impulsem do rozwoju najnowszych osiągnięć i technologii. W tym czasie pojawiły się pierwsze samoloty bojowe, czołgi i okręty podwodne. W kontekście działań wojennych na dużych obszarach problem koordynacji między poszczególnymi jednostkami stawał się coraz ważniejszy, gdyż środki komunikacji w tamtym czasie pozostawały jeszcze stosunkowo niedoskonałe.
Telegraf już istniał, ale urządzenia mobilne były stosunkowo ciężkie i zawodne, a ich użytkowaniu towarzyszyły ciągłe problemy techniczne. W obliczu kwestii łączności dowódcy wojskowi poszli na kompromis i zdecydowali się użyć narzędzia często używanego we wcześniejszych konfliktach, a mianowicie ptaków, jako połączenia z miejscem wcześniejszego rozmieszczenia. Zdumiewająca zdolność niektórych gatunków ptaków, w szczególności gołębi, do powrotu do swoich domów z dużej odległości, po raz kolejny uratuje życie wielu żołnierzy w nadchodzących latach Wielkiej Wojny.
Do stopy ptaka przymocowano specjalny miniaturowy pojemnik, w którym można było umieścić notatkę z wiadomością. Biorąc pod uwagę fakt, że prędkość gołębia może dochodzić do 60 mil na godzinę (prawie 100 km na godzinę), pomimo tej dość archaicznej metody, wiadomość mogła zostać dostarczona do celu dość szybko.
Innym czynnikiem było możliwe zniszczenie ptaka - na przykład ciężkim ostrzałem z pozycji wroga. Problem ten został rozwiązany przez powszechne używanie gołębi, wysyłających wiadomości o tej samej treści w tym samym czasie, niesione przez dużą liczbę ptaków.
Już w 1914 r., podczas intensywnej niemieckiej ofensywy na Paryż w pobliżu rzeki Marny, gołębie wypuszczone ze swoich „gołębników” przekazały dowódcy ważną wiadomość o krytycznej sytuacji w tym rejonie, która pozwoliła żołnierzom przegrupować się i zapobiec katastrofalnym wydarzeniom sojusznicy.
W kolejnych latach Wielkiej Wojny, pomimo ciągłego doskonalenia telegrafu polowego, nadal ważną rolę odgrywała łączność z pomocą ptaków. I tak w październiku 1918 r., Kiedy konflikt dobiegał już końca, oddział wojsk amerykańskich otoczony przez Niemców wypuścił kilka ptaków z notatką wzywającą do natychmiastowej pomocy. Jeden z ptaków imieniem Cher Ami przyniósł tę pilną wiadomość do kwatery głównej w pół godziny i wkrótce jednostka została uwolniona z okrążenia wroga. Za ten akt ptakowi przyznano jedno z najwyższych odznaczeń francuskich - Order Croix de Guerre, co jest pod każdym względem niezwykłym osiągnięciem.
Do wspólnego transportu dużej liczby ptaków używano specjalnych mobilnych wózków, tzw. „Gołębników”. Początkowo były to przyczepy konne, a później dwupoziomowe autobusy typu B były używane jako ruchome schronienia dla ptaków, które teraz zmieniły scenę z ulic Londynu na pierwszą linię kontaktu z wrogiem na froncie zachodnim.
Niektóre z dwupiętrowych pojazdów zostały przebudowane, aby wykonać swoje nowe zadanie; usunięto fotele pasażerskie na obu poziomach, okna na piętrze zasłonięto deskami, a ogrodzenie na piętrze zastąpiono oknami, wyciętymi i zasłoniętymi siatkami, przez które ptaki mogły jednocześnie przelatywać w wymaganym czasie.
Your data |
Term: | I wojna światowa |
Assembly: | Model to be glued |
Type: | Plastic model |
Scale: | Skala 1:72 |
Nationality: | Wielka Brytania |
Based on 0 opinions
generally