Tamiya 35132 U.S M2 Bradley IFV
Plastikowy model do sklejania amerykańskiego pojazdu opancerzonego M2 Bradley IFV, model w skali 1/35, Tamiya 35132.
Index: 35132
EAN: 4950344993277
Manufacturer: Tamiya
Tego towaru obecnie nie mamy w naszym magazynie
Availability: 0
Model U.S. M2 Bradley Infantry Fighting Vehicle
Tamiya - nr. 35132 - scale 1:35
Amerykański pojazd opancerzony M2 Bradley IFV.
Plastikowy model pojazdu wojskowego do sklejania i pomalowania.
Klej modelarski do plastiku i farby należy zakupić dodatkowo - model ich nie zawiera.
Model wozu bojowego piechoty z japońskiej firmy Tamiya nr katalogowy 35132 wykonano w skali 1/35.
Długość modelu pojazdu to ok. 192 mm.
Model posiada m.in.:
- kalkomanie,
- gumowe gąsienice,
- siatkę,
- 1 figurkę amerykańskiego żołnierza.
Farby Tamiya sugerowane do pomalowania modelu pojazdu wojskowego M2 Bradley wg instrukcji:
Kolor | Tamiya |
White | X-2 |
Royal Blue | X-3 |
Red | X-7 |
Gun Metal | X-10 |
Semi Gloss Black | X-18 |
Flat Black | XF-1 |
Flat White | XF-2 |
Flat Green | XF-5 |
Flat Brown | XF-10 |
Flat Aluminum | XF-16 |
Khaki | XF-49 |
Metallic Grey | XF-56 |
Buff | XF-57 |
Olive Green | XF-58 |
Dark Green | XF-61 |
Olive Drab | XF-62 |
Red Brown | XF-64 |
Wymiary opakowania modelu do sklejania Tamiya 35132:
38,5 x 24,5 x 6 cm.
Kilka faktów:
M2 Bradley jest bojowym wozem piechoty przeznaczonym do wsparcia czołgów. Jest zdolny do przewożenia piechoty, zapewniając jej zabezpieczenie przed pociskami broni ręcznej oraz wsparcie, gdy przystępuje ona do działania poza pojazdem. M2 stanowi wyposażenie piechoty zmechanizowanej. M2 i M2A1 może być używany jako amfibia z marszu, bez specjalnego przygotowania, wersje późniejsze nie są w stanie pływać.
Załogę M2 tworzy dowódca, działonowy, kierowca i siedmiu (w nowszych wersjach sześciu) żołnierzy desantu. Kierowca zajmują miejsce w przedziale kierowania, działonowy i dowódca w wieży, żołnierze desantu w tylnej części pojazdu.
Kadłub M2 tworzy sztywną, samonośną skrzynię zespawaną z blach aluminiowych. W przedniej części kadłuba znajdują się przedziały kierowania i napędowy z silnikiem Cummins VTA-903T. Silnik znajduje się obok kierowcy. W środkowej przedział bojowy z wieżą, a w tylnej przedział desantu.
Kierowca zajmuje miejsce w przedziale kierowania po lewej stronie silnika przez właz otwierany do tyłu. Stanowisko kierowcy jest wyposażone w 4 peryskopy - przez 3 obserwowany jest teren przed pojazdem, czwarty umożliwia obserwację terenu na lewo od wozu. Peryskop centralny może być zastąpiony noktowizorem Litton Electro-Optics AN/VVS-2 o polu widzenia 90°x35°, głębi ostrości od 4 m do nieskończoności i wzmocnieniu światła szczątkowego ponad 25 tys. razy. Dodatkowo kierowca ma własny (niezależny od ISU) system termowizyjny do obserwacji terenu przed pojazdem.
Wieża jest przesunięta w prawo od osi wzdłużnej wozu. Dowódca i działonowy posiadają indywidualne włazy w stropie otwierane do tyłu - dowódca prawy, działonowy lewy. Działonowy posługuje się zintegrowanym celownikiem optyczno-termowizyjnym firmy Raytheon (Bradley Integrated Sight Unit w skrócie ISU) o powiększeniu x4 i x12 oraz dwoma peryskopami. Dowódca posiada 7 peryskopów.
ISU Bradleya posiada dwa tryby: dzienny i termiczny (powiększenia to 4x oraz 12x) ISU ma również dalmierz laserowy (w nowszych wersjach dalmierz z laserem bezpiecznym dla oczu) pozwala on automatycznie nanosić poprawkę na odległość.
W wieży znajduje się zasadnicze uzbrojenie wozu: 25 mm armata automatyczna M242 Bushmaster i sprzężony z nią karabin maszynowy M240C. Uzbrojenie jest stabilizowane. Armata M242 posiada system podwójnego zasilania. Z boku wieży znajduje się podwójna wyrzutnia ppk BGM-71 TOW. Z przodu wieży są mocowane wyrzutnie granatów dymnych M257 (2 x 4). Poza wyrzutniami granatów dymnych wóz wyposażony jest w termiczną aparaturę dymotwórczą.
Zapas amunicji zmagazynowanej w wieży 300 naboi do działka, 800 naboi do karabinu maszynowego i dwa ppk w wyrzutni. Dodatkowo w wozie przewożone jest jeszcze 600 naboi do działka, 1400 do km, 5 ppk, 2520 lub 1680 naboi do karabinów automatycznych M16 i 4200 lub 2520 do karabinów zamontowanych w otworach strzeleckich.
Przedział desantowy znajduje się w tylnej części wozu i mieści siedmiu żołnierzy (w nowszych wersjach sześciu) na indywidualnych siedziskach. Żołnierze obserwują teren przez indywidualne peryskopy, a sześciu z nich może prowadzić ogień z wnętrza transportera przy pomocy M231FPW przez strzelnice w każdej burcie i w ścianie tylnej (od wersji M2A2 Bradley posiada tylko dwa otwory strzelnicze w tylnej ścianie wozu). Wóz przewozi 4200 lub 2520 szt. amunicji do automatycznej broni załogi (karabinów M16). Jeden z dwóch siedzących po lewej stronie żołnierzy ma fotel na wysokości wieży (w nowszych wersjach stanowisko to zostało zlikwidowane), dwóch kolejnych siedzi po stronie prawej, a trzech z tyłu (w nowych wersjach żołnierze siedzą na siedziskach przymocowanych do ścian bwp, twarzami do siebie). W tylnej ścianie umieszczona jest napędzana hydraulicznie rampa przez którą żołnierze opuszczają pojazd. W rampie umieszczone są otwierane ręcznie drzwi, a w stropie właz.
Napęd M2 stanowi 8-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany, chłodzony cieczą silnik Cummins VTA-903T. Moc przy 2600 obr/min wynosi 500 KM. Moc z silnika na koła napędowe jest przenoszona przy pomocy hydromechanicznego układu przeniesienia mocy General Electric HMTP-500.
M2 Bradley 12 kół jezdnych. Wahacze pierwszej, drugiej piątej i szóstej pary kół nośnych są dodatkowo zamocowane do teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych dwustronnego działania. Napęd z silnika jest przekazywany na znajdujące się w przedniej części pojazdu koła napędowe. Z tyłu pojazdu znajdują się koła napinające. Pojazd posiada dwie gąsienice o szerokości 533 mm i rozstawie 2970 mm.
Zastosowanie bojowe Bradleya M2
Podczas I wojny w Zatoce Perskiej M2 i M3 Bradley zniszczyły więcej irackich pojazdów opancerzonych niż czołgi M1 Abrams. 20 pojazdów uległo zniszczeniu; 3 w walce i 17 z powodu pomyłkowego ostrzału własnych oddziałów. Skutkiem tych wypadków było dodanie do pojazdów urządzeń umożliwiających identyfikację m.in. w podczerwieni. Podczas operacji Iraqi Freedom Bradley okazał się wrażliwy na ataki ze strony Irakijczyków, które powodowały unieruchamianie pojazdów z powodu uszkodzenia układu jezdnego lub napędowego. W takich wypadkach nie notuje się jednak dużych strat wśród załóg, ponieważ w razie uszkodzenia pojazdu procedura w pierwszej kolejności przewiduje ewakuację załogi. Do 2006 całkowitemu zniszczeniu uległo 50 pojazdów.
Your data | |
Assembly: | Model to be glued |
Type: | Plastic model |
Term: | po II wojnie światowej |
Scale: | Skala 1:35 |
Nationality: | USA |